Trang

Thứ Ba, 9 tháng 11, 2010

Tradycyjne wesele Wietnamczyków

             

            Tradycyjne wesele wietnamskie oparte jest na regule, która istnieje od setek lat. Jest ona odbiciem tradycyjnego pojmowania własności i życia małżeńskiego. W rodzinie tradycyjnej głównym celem małżeństwa było potomstwo męskie dla kontynuowania kultu przodków. W ogóle liczne potomstwo było uważane za błogosławieństwo bogów. W przeszłości, szczególnie w wyższych sferach, małżeństwo nie było urządzane przez samych małżonków, lecz przez ich rodziny, które kierowały się przy tym ekonomicznym i społecznym statusem każdej ze stron. Celem małżeństwa było nie tylko zainicjowanie życia małżeńskiego, lecz również ustanowienie związku między rodzinami. Nawet dzisiaj, gdy młodzi ludzie mogą swobodnie wybierać swoich partnerów, pierwszym krokiem w kierunku małżeństwa jest zawsze uzyskanie formalnej zgody obu rodzin. Dlatego organizacja i przygotowanie wesela jest ważną sprawą, do której każdy członek rodziny musi się przyczynić (rodzina jest tu rozumiana w szerokim sensie - obejmuje najbliższych i wszystkich krewnych ze strony ojca).


            Tradycyjne wesele ma sześć etapów:
1.          Nạp thái zwane również chạm ngõ w mowie potocznej. Rodzina narzeczonego odwiedza rodzinę narzeczonej, by formalnie poprosić o zgodę na poślubienie jej przez niego. Narzeczony musi podarować swej przyszłej żonie liście i orzechy betelu, symbol nierozerwalnego związku małżeńskiego, w dowód swej szczerości.
2.          Vấn danh zwany również ân hồi. Młodzi zostają formalnie przedstawieni sobie nawzajem i rodzinie narzeczonego/narzeczonej. Jest to także czas dla obu rodzin, szczególnie rodziców, by się poznać.
3.          Nạp cát rodzina narzeczonego poddaje rodzinie narzeczonej pod rozwagę plan wesela i prosi o decyzję.
4.          Thỉnh kỳ rodzina narzeczonej podaje do wiadomości swą ostateczną decyzję w sprawie wesela.
5.          Nạp tề przedstawiciele rodziny narzeczonej przynoszą wszystko, co potrzebne narzeczonej na weselu i parę prezentów dla rodziny w wyznaczonym czasie.
6.          Thân nghinh część główna. Dokonuje się obrzędów weselnych przed ołtarzami przodków obu rodzin; młode małżeństwo składa głęboki pokłon przed ołtarzem przodków, przed rodzicami i innymi członkami rodziny małżonki. (Młodzi stają się wtedy oficjalnie mężem i żoną). Rodzice małżonki w obecności zaproszonych gości wręczają młodej parze pieniądze i biżuterię, które mają im pomóc w urządzeniu się. Ceremonie weselne kończą się nową ucztą weselną.
W przeszłości ominięcie którejkolwiek fazy było poważnym wykroczeniem, które gorszyło zaangażowane rodziny, teraz jednak zachowano tylko trzy najważniejsze fazy (nạp thái, vấn danh, thân nghinh), by zaoszczędzić czasu i pieniędzy.
            Tradycyjne wietnamskie rytuały i obyczaje ślubne są mieszaniną rodzimej i chińskiej kultury, i wykazują silne wpływy moralności konfucjańskiej. Ich celem jest zapewnienie młodym małżeńskiego szczęścia i stworzenie bliskich więzi między obydwiema rodzinami. Narzeczony przychodzi do domu narzeczonej ze starszym krewnym ze swojej rodziny, który miał szczęśliwe życie, by złożyć hołd przodkom rodziny narzeczonej i wyrazy szacunku jej rodzicom. Potem prowadzi się narzeczoną przed ołtarz przodków rodziny męża, gdzie „przedstawia” się ją duchom przodków jako nowego członka rodziny. Następnie młoda para skosztuje kubek ryżowego wina i małą potrawę z parowanego lepkiego ryżu jako zadatek wspólnego szczęścia, jak też niedoli. Po zakończeniu ceremonii następuje z reguły przyjęcie weselne w obecności członków obu rodzin i ich przyjaciół, którzy świętują zawarcie związku nie tylko obojga młodych, ale zarazem obu rodzin.

Łukasz Vũ

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét